W październiku 1940 Niemcy zgodziły się odsprzedać Finlandii zdobyczne myśliwce Curtiss Hawk 75. W sumie Finlandia nabyła 44 samoloty dostarczone w trzech transzach od 23 czerwca 1941 r. do 5 stycznia 1944 r. Nie wszystkie samoloty pochodziły z zapasów francuskich, niektóre pochodziły z Norwegii (te egzemplarze nawet nie były wypakowane z oryginalnych skrzyń Curtisa gdyż Niemcy przejęli je na pokładach statków w portach norweskich). Curtisy otrzymały oznaczenia kodowe od CU-551 do CU-585.
W służbie fińskiej Hawk był samolotem bardzo lubianym – pieszczotliwie nazywany Sussu czyli „słoneczko / kochanie”. Piloci Suomen Ilmavoimat uzyskali na tym typie wiele zwycięstw, ostatecznie wpisując na konto Hawków 190 1/3 zestrzeleń uzyskanych przez 58 pilotów w latach 1941-44. Najlepszym asem Curtisa Hawka był K. Tervo, który zaliczył 15 3/4 zwycięstw. Samoloty Curtis Hawk znajdowały się na uzbrojeniu tylko jednej jednostki – Lentolaivue 32, która to używała ich od wprowadzenia do służby aż po zakończenie działań wojennych.
Pierwowzór mojego modelu czyli CU-556 jest samolotem „specjalnym” – otwiera i zamyka listę zwycięstw powietrznych uzyskanych na tym typie (pierwsze zwycięstwo uzyskał maj. Olavi Ehrnrooth, i był to I-153, zestrzelony w dniu 16.07.1941, ostatnie zwycięstwo uzyskał por. Jorma Pesola nad Po-2 w dniu 27.07.1944). Jak by tego było mało CU-556 jest jedynym udokumentowanym samolotem w Suomen Ilmavoimat, który z jakiegoś nieznanego powodu miał swastyki na skrzydłach namalowane w lustrzanym odbiciu. W sumie na CU-556 10 pilotów zestrzeliło 13 samolotów radzieckich (w tym trzy zwycięstwa asa Hawka Kalevi Tervo: 1x Pe-2 i 2x LaGG-3).
Model wykonałem w oparciu o zestaw Academy w skali 1/48.
Tekst i zdjęcia: Hubert Łabęcki