SAAB J-21A, Heller skala 1/72
Szwecja, będąca w czasie II wojny światowej, krajem neutralnym, starała się modernizować swoje lotnictwo w oparciu o rodzimy przemysł. Chcąc wprowadzić do jednostek nowoczesne samoloty myśliwskie inżynierowie SAAB rozpoczęli prace nad niestandardową maszyną. Umieszczenie silnika w tyle krótkiego kadłuba pozwoliło na skoncentrowanie ciężkiego uzbrojenia w nosie maszyny, a jednocześnie pozwoliło na bardzo czyste aerodynamicznie ukształtowanie maszyny. Do napędu nowego myśliwca wybrano niemiecki silnik DB605B, stosowany na przykład w późnych Bf109. Maszyna miała szereg nowacji. Między innymi podwozie z przednim kołem. Wyrzucany fotel pilota umożliwiający ominiecie śmigła w sytuacji awaryjnej. Choć oblatany w 1943 r. myśliwiec posiadał przyzwoitą prędkość, dostawy do jednostek rozpoczęły się dopiero w drugiej połowie 1945 r., a więc już po wojnie.
W sumie zbudowano nie całe 300 sztuk SAAB-ów 21 w 3 wersjach, myśliwskich J-21 oraz myśliwsko-bombowych A-21. Na bazie tego samolotu zbudowano także pierwszy, szwedzki, samolot o napędzie odrzutowym.
Mój model zbudowałem w oparciu o dość leciwy zestaw francuskiej firmy Heller w skali 1/72. Linie podziału blach zostały, przeze mnie, przeryte na wgłębne. Samolot pomalowałem używając głównie emalii olejnych. Przedstawia on maszynę ze składu 2 dywizjonu, 9 flotylli, lotnisko Save, rok 1947.
Tekst i zdjęcia: Maciek Poniatowski