Messerschmitt Bf 109E

Messerschmitt Bf 109E to obok wersji G najliczniej budowana odmiana tego słynnego myśliwca. Od roku 1941 maszyny te były zastępowane przez nowsze wersje Friedrich. Od tego mniej więcej czasu Emile były sprzedawane lub przekazywane sojusznikom III Rzeszy. W latach 1942/43 Słowacja zakupiła kilkadziesiąt Bf 109E różnych wersji.
W lotnictwie tego kraju służyły praktycznie do końca walk, zarówno na froncie wschodnim jak i w obronie macierzy. Nieco wcześniej Emile weszły na wyposażenie lotnictwa Bułgarii. W kraju tym nadano im nazwę strzała. Tu także służyły do końca wojny głównie
w jednostkach obrony powietrznej.

Maszyny w barwach obu tych krajów wykonałem posiłkując się zestawami Airfixa w skali 1/72. Prezentuje je w jednej galerii gdyż były budowane równolegle. Sama budowa jest dość prosta, szpachlówka potrzebna jest jedynie na łączeniu połówek kadłuba i przy połączeniu skrzydeł z kadłubem. Nieco uboga jest kabina pilota, zważywszy, że osłona jest dzielona i aż prosi się o wykonanie jej w pozycji otwartej. Oba modele wzbogaciłem
o tablice przyrządów z firmy Yahumodels oraz nieco elementów wykonanych własnoręcznie. Malowanie bułgarskie oparte zostało o kalkomanie zestawowe. Kalki do „słowaka” pochodzą z własnego magazynku naklejek. Podczas wykonywania zdjęć okazało się że lufy działek 20 mm słabo trzymają się w otworach w skrzydle
i manewrując modelem nieco je wykrzywiłem. Trzeba będzie to poprawić. Maszyna bułgarska przedstawia samolot ze składu 4 Iztrebitielen Polk pilotowaną przez Stojana Stojanowa, z 1943 roku. Słowak to maszyna z 13 letki walczącej na froncie wschodnim.

Tekst i zdjęcia: Maciek Poniatowski

8s 8b 7s 6s 6b 5s 5b 4s 4b 3s 3b 2s 2b 1s 1b

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*