Skala 1/144 jest nieco niszową na rynku modelarskim. Poza modelami samolotów pasażerskich wszelkie nowości są mile widziane przez fanów tej skali. Dlatego też nowość Eduarda przyjąłem z wielkim zainteresowaniem. Podstawowy myśliwiec przedwojennych Czech, Avia B 534 jest jedną z moich ulubionych konstrukcji. Wielkim plusem zestawu jest to, że pozwala on na zbudowanie od razu 4 modeli Avii, i to każdego w innej wersji. Zgrabne pudełko wykonane z dość grubego kartonu przyciąga kolorowym rysunkiem.
Druga strona kartonu zawiera sylwetki boczne 6 samolotów które można wykonać z zestawu.
W pudełku znajdziemy 4 prawie jednakowe wypraski.
Podstawową różnicę w poszczególnych wypraskach stanowią połówki kadłuba. Są trzy rodzaje tych elementów. Pierwsza pozwala na wykonanie maszyny z I serii, z dwoma karabinami maszynowymi w kadłubie. Z racji na uniwersalność wyprasek domyślam się że wykorzystane zostaną także w wersji Bk 534. Trudno mi jest to jednak stwierdzić gdyż późniejsze wersje ukażą się w kolejnej edycji tego modelu która jeszcze jest nie dostępna.
Kolejne dwie są identyczne i uniwersalne. Pozwalają na budowę serii II, III oraz IV.
Następna pozwala na wykonanie maszyn z serii III zmodyfikowanych przez Niemców. Posiadały one zamknięte kabiny, ale nieco inne niż Czechosłowackie w późnych wersjach.
Uniwersalność pozostałych elementów wypraski widać choćby po tym, że znajdziemy tam dwie wersje górnego płata. Podstawową dla wszystkich maszyn B 534 oraz zmodyfikowaną, ze zbiornikiem paliwa w baldachimie, używaną w wersji Bk 534.
Tak samo jest z górną częścią kadłuba. Jest ona uniwersalna dla wszystkich wersji z otwartą kabiną pilota (serie I, II i III)
Wnętrze kabiny jest nieco ubogie, ale tak jest w tej skali. Składa się z podłogi kabiny wraz z fotelem, wolantu oraz tablicy przyrządów. W zestawie znajduje się też 3 szt. uniwersalnych wyprasek z elementami oszklenia.
Na każdej z nich mamy dwie wersje wiatrochronu dla wersji z otwartą kabiną, zamkniętą kabiną dla serii IV oraz osobno kabinę dla wersji Bk 534. Piątym elementem przezroczystym jest oszklenie dla niemieckiej modyfikacji serii III.
Instrukcja składania wydrukowana jest na kredowym papierze w formie kilkunastostronicowej książeczki. Budowę poszczególnych wersji samolotu pokazano na osobnych stronach. Sześć schematów malowania pokazano w formie dokładnych schematów malowania.
Zestaw uzupełnia piękna kalkomania zawierająca kilkadziesiąt znaków graficznych.
Pozwala ona na wykonanie maszyn w 6 różnych malowaniach.
- Seria I samolot z 40 eskadry(letka)/4 pułku z Hradec Kralove, 1937 r.
- Seria II, maszyna Ladislava Svetlika ze składu 38 eskadry/3 pułku z Vajnor, 1937 r.
- Seria III, samolot z 34 eskadry/ 4 pułku Hradec Kralove, 1937 r.
- Seria III, maszyna lotnictwa Słowacji ze składu 13 eskadry, Plestany, styczeń 1940 r.
- Seria III (zmodyfikowana) w malowaniu niemieckim z 4 JFS, 1942 r.
- Seria III (zmodyfikowana) w malowaniu niemieckim z FFS A/B 115
Model może wydawać się nieco drogi, trzeba za niego dać około 60 pln. Jednak pozwala na wykonanie aż 4 modeli, tak więc koszty pojedynczego modelu są dość niskie. Osobiście polecam ten produkt, choć zastanawiam się jak zrobić olinowanie w tak małym modelu. Na czeskich forach modelarskich pojawiły się już zbudowane, małe Avie. Prezentują się doskonale.
Tekst i zdjęcia: Maciek Poniatowski