Rys historyczny
Junkers F-13, którego prototyp został oblatany w czerwcu 1919 roku, był metalowym, jednosilnikowym, dolnopłatem pasażerskim, zabierającym dwie osoby załogi i czterech pasażerów. W roku 1921 przedsiębiorstwo „Aero-Tag” wypożyczyło z gdańskiego przedsiębiorstwa „Danziger Luftpost” sześć Junkersów F-13 i uruchomiło na okres Targów Poznańskich komunikację na trasie Poznań-Gdańsk i Poznań-Warszawa. W 1922 roku „Aeroloyd” kupiło sześć Junkersów F-13, a w następnym roku jeszcze trzy. Następne samoloty Junkers F-13 kupowało już przedsiębiorstwo „Aerolot”, bo taką nazwę otrzymał „Aerolloyd” po reorganizacji. Wśród nich znajdował się zakupiony w 1925roku samolot
o rejstracj P-PALP („Paweł”), którego model jest tu prezentowany. Do czasu skasowania
w 1929 roku stacjonował on w Warszawie na Polach Mokotowskich. PLL”Lot” przejęły po spółce „Aerolot” wszystkie posiadane przezeń Junkersy F-13 (15 samolotów). Polskie Junkersy przeszły w czasie swojej służby wiele przeróbek. W latach 1926 do 1929 wymieniono im silniki BMW na silniki Junkers L-2, a w latach 1927 do 1931 na silniki Junkers L-5. Ta ostatnia przebudowa pociągnęła za sobą widoczne zmiany w wyglądzie zewnętrznym – zmieniły się osłony silnika, rury wydechowe umieszczono z prawego boku. Od roku 1926 wzmocniono w Junkersach podwozia i wymieniono usterzenie.
Adam Jońca, Samoloty linii lotniczych 1919-1930, Barwa w lotnictwie polskim,
Warszawa 1986
Model
Produkt Revela mimo swego wieku prezentuje się na pierwszy rzut oka całkiem sympatycznie. Faktura blachy falistej jak na tą skalę wygląda dosyć realistycznie. Największe grzechy modelu to:
- Zbyt grube krawędzie spływu płata głównego i sterów. Bez pocienienia tych elementów model będzie wyglądać bardzo topornie.
- Nieprawidłowy przekrój części silnikowej (tuż przed kabiną). Powinien być zbliżony do prostokąta a nie owalny. Z uwagi na blachę falistą jest to mankament trudny
do poprawienia. - W przypadku budowy przedstawionego egzemplarza (Aerolot) należy zmienić
w modelu obrys lotek, kształt amortyzatorów oraz kształt śmigła.
Tekst i zdjęcia: Krzysztof Strużyna
Przez wrodzoną skromność Krzysiek nie pochwalił się nagrodami jakie za ten model już zdobył. Widać je na ostatniej fotce. Myślę że to jeszcze nie koniec 😎
Miałem przyjemność widzieć wczoraj ten model nas żywo, i muszę stwierdzić, ze nagrody są w pełni zasłużone. Model zyskuje na oglądaniu go z bliska! Wspaniały temat i wykonanie.