Zupełnym przypadkiem trafiłem na model polskiego szybowca z 1936 roku, Komar bis, konstrukcji Antoniego Kocjana. Produkcja modelu L&M Resin kits- Chorwacja, ponieważ kilka Komarów było kupionych i użytkowanych w Jugosławii (tak, tak – było takie państwo). Możliwe, że również robili je na licencji. W 1948 SZD otrzymało właśnie z Jugosławii plany Komara bis.
Producent L&M Resin kits
skala 1/72
Zestaw żywiczny szybowca konstrukcji A.Kocjana składa się z:
– 1 arkusza opisu konstrukcji (bo instrukcją montażu nazwać tego nie można)
– 1 arkusika kalkomanii w malowaniu chorwackiego lotnictwa
– 17 części z żywicy
– 3 szt. wiatrochronów formowanych przez wytłaczanie z folii transparentnej
Model bardzo ładnie leży w planach PKL t. III. W prezentowanym egzemplarzu skrzydła są lekko podgięte, a jedno – prawe – zwichrowane. Bardzo ładnie odwzorowana faktura pokrycia skrzydeł, ale rozpiętość skrzydeł jest większa od podawanej w PKL o kilka milimetrów (w przeliczeniu do skali),oraz rozstaw żeber nie zgadza się z oryginałem – wg PKL. Usterzenie poziome przedstawione jako dzielone na statecznik i ster, podczas gdy w oryginale było płytowe. Kadłub wykonany z jednego kawałka żywicy, do kabiny – tylko fotel pilota. Płoza kadłubowa – do wykonania z poszczególnych elementów.
Tekst i zdjęcia: Wojtek Michalik